© 2019  SET98  Prins Bernhardstraat 1 2991 BM Barendrecht  T +31 (0)6 434 989 72  KvK 52089347  BTW NL144223570BO1

Please reload

Belevingseconomie: we geven liever geld aan een ervaring of activiteit dan aan het kopen van iets fysieks

September 19, 2019

 

Bij het opruimen kwam ik mijn scriptie tegen uit 2006 over 'De Belevingseconomie'.

Interessant, boeiend en nog steeds actueel. Echt goed gedaan! Al zeg ik het zelf :-) 

 

 

 

We willen vooral ervaringen beleven. We willen geprikkeld worden, genieten, dingen uitproberen, grenzen verleggen - kortom, we willen iets beleven. En daar stoppen we steeds meer geld, tijd en energie in.

 

 

Naast de groeiende aantrekkingskracht van pretparken, skihellingen, megabioscopen, kinderparadijzen, outdoorcentra, shoppingmalls, themarestaurants en de theatrale gemaakte merkwinkels, is winkelen ook tot een belangrijke vorm van vrijetijdsbesteding uitgegroeid. 

 

 

Als die ondernemer ook zorgt voor betekenisvolle belevenissen, dan creëert hij/zij meerwaarde voor zijn klanten. Maar wat is dan een bij de onderneming passende belevenis? En wat weten ondernemers van de door de consument ervaren beleving? Nou, niet zo veel. Zo blijkt soms.

 

 

Wat is dat dan, beleving?

Beleving is datgene wat wij met onze zintuigen zien. Horen. Ruiken. Voelen. Proeven. En anders (onbewust) ervaren. Beleving is een attractie. Om de consument te verleiden tot een transactie, is het zaak om deze attractie te verbeteren. En daarvoor moeten er zoveel mogelijk zintuigen worden bespeeld.

 

 

‘Time well spent’

De belevenis is een opvolgende stap in de economische ontwikkeling. Van grondstof (koffieboon met een waarde van een enkele cent) - via product (pak koffie) en service (kopje koffie) - naar belevenis (de allerbeste koffie op het terras van .....??? voor € 12,50 en meer). Waar de maatschappij voorheen bleef steken in ‘product’ en ‘service’ - oftewel efficiëntie in de vorm van ‘time well saved’ - draait het in de beleveniseconomie om ‘time well spent’. Een wezenlijk verschil. Waarbij de belevenis zélf ook toenemende economische waarde genereert.

 

 

We hechten meer waarde aan activiteiten dan aan spullen

Uit onderzoek blijkt dat onze generatie meer waarde hecht aan activiteiten dan aan het bezitten van spullen. Dat onderzoek, uitgevoerd door de Harris Group, geeft aan dat meer dan driekwart van de millennials (78 procent) liever geld uitgeeft aan een ervaring of activiteit dan aan het kopen van iets fysieks. Dit wordt de ‘belevingseconomie’ genoemd, en elke keer als je geld uitgeeft in de kroeg of aan een festivalticket in plaats van een boek of kleding, draag je daar aan bij. De impact ervan wordt gevoeld. Winkeliers zien hun winst jaar na jaar dalen, terwijl er juist meer geld wordt uitgegeven aan vakanties en uit eten gaan. 

 

Verleiden tot een bezoek

Doormiddel van vormgeving moet je opvallen in het enorme aanbod aan vrijetijdsbestedingen. De bezoeker moet overtuigd en geprikkeld worden, men moet het idee krijgen jouw winkel / tentoonstelling / expositie / organisatie / festival echt gezien te hebben want anders iets gemist te hebben. Dit bereik je door:

 

   - Aandacht van het publiek trekken

De bezoeker moet geprikkeld worden om nog een keer terug te komen. Door de bezoeker te laten doen, ondervinden en beleven, wordt de aandacht getrokken.

Laat de bezoeker zelf deel uitmaken van de belevenis.

 

   - Emotie teweeg brengen

In de juiste sfeer door intimiteit en emotionele boodschappen, zoals: vreugde, nostalgie of liefde worden zintuigen geprikkeld. Door de beleving wordt de inhoud beter overgebracht en onthouden. 

 

   - Interpretatie mogelijk maken

Zorg dat de betekenis van het ontwerp zo goed mogelijk overgebracht wordt. Als de bezoeker de vormgeving niet begrijpt of niet op de juiste manier door het gebouw geleid wordt, zal hij onwetend en onbegrijpend rondlopen. 

 

Heb jij al nagedacht in het kader de vormgeving welke belevenis je je klant kunt bieden?

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

RECENT POSTS

February 20, 2019

Please reload

ARCHIVE