© 2019  SET98  Prins Bernhardstraat 1 2991 BM Barendrecht  T +31 (0)6 434 989 72  KvK 52089347  BTW NL144223570BO1

Please reload

Het is belangrijk dat het interieur de uitstraling heeft die bij jouw identiteit past. Waar kun je op letten?

September 12, 2017

Instore marketing

Het doel van instore marketing is verkoopbevordering binnen jouw locatie. Met de juiste uitstraling, routing en sfeer op de juiste plaatsen, kun je mensen binnen halen én binnen houden. Potentiële bezoekers komen met een doel een kijkje nemen in jouw kantoor / bar / hotel / sportcentrum / etc. Straalt het uit wat zij verwachten, denken ze te vinden waarnaar ze op zoek zijn, voelt de omgeving en sfeer goed? Dan is de kans dubbel zo groot dat iemand de stap neemt om een aankoop te doen. Maar voor je huidige klanten / bezoekers / leden is het belang van de juiste uitstraling minstens even groot. Zij zijn gestart met de verwachting dat jouw organisatie paste bij wat zij zochten. Als hun (voor)gevoel goed blijkt te zijn, geeft dat meerwaarde om te blijven.

 

 

Corporate identity

Een goede corporate identity laat zien waar jouw organisatie voor staat, wat je doet en hoe je dat doet. Het bevat alle uitingen, van visitekaartje tot welkomstbord en geeft de kern van de organisatie weer. Het doorvoeren van deze identity in je interieur maakt de formule krachtiger. Zowel interieur als exterieur moeten jouw merk uitdragen. Het gevoel uitstralen dat je wilt oproepen bij je klanten. Net als website, advertenties en bedrijfskleding, moeten ook jouw in- en exterieur het concept duidelijk en aantrekkelijk communiceren en ondersteunen. Het interieur is namelijk samen met het aanbod en serviceniveau bepalend voor de bedrijfsformule. Inrichting, aankleding en sfeer dragen bij aan een duidelijke en krachtige conceptuitstraling.

 

 

Zichtbaarheid en herkenbaarheid

Als een potentieel lid besluit jouw organisatie te bezoeken, weet deze persoon dan direct bij binnenkomst dat hij op de juiste plaats is? Met andere woorden: herkent hij direct stijl, logo, slogan, kleuren? Of kan hij zich afvragen of hij misschien toch bij een ander organisatie naar binnen is gewandeld? Een interieur dat aansluit op de huisstijlkenmerken geven iemand direct de bevestiging dat hij op de juiste plaats is. Daarnaast bepaalt het mede het gevoel dat de potentiële klant overhoudt aan zijn bezoek aan jouw organsatie. Voelt hij zich thuis? Past de sfeer die hij proeft bij wat hij verwacht? Zou hij zich hier prettig voelen wanneer hij besluit hier vaker te komen? Het gaat hier om formulegerichte communicatie door middel van interieur zoals logo, slogan, beelden die ook op de website en in advertenties terugkomen. Maar ook door middel van exterieur, zoals naambord, bewegwijzering, lichtreclame of vlaggen waaraan het potentiële lid jouw centrum kan herkennen. Het is belangrijk om in- en exterieur regelmatig te evalueren en vernieuwen, zodat een actuele uitstraling blijft bijdragen aan de gewenste positionering.

 

Vindbaarheid, duidelijkheid en routing

Als een onbekende jouw organisatie voor het eerst bezoekt, weet hij dan direct waar hij heen moet bij binnenkomst? Stralen ingang en ontvangstruimte direct uit dat hij welkom is? Kan deze persoon meerdere kanten op, zodat hij zelf uit moet zoeken waar hij het beste informatie kan vragen, of is de routing zo duidelijk dat hij automatisch naar de plek loopt waar je hem wilt ontvangen? Hoe makkelijker vindbaar en duidelijker de routing binnen jouw organisatie, hoe lager de drempel voor de klant om binnen te gaan én te blijven. Potentiële klanten vinden het prettig als zij direct zeker zijn dat ze op de juiste plaats zijn en meteen zien waar ze zich moeten melden voor informatie. Maar ook huidige klanten hebben baat bij een goede vindbaarheid en duidelijke routing. Wanneer al de faciliteiten goed vindbaar zijn en het voor iedereen duidelijk is wat men waar kan doen en vinden, versterkt dit de attentiewaarde en aantrekkelijkheid. 

Bijvoorbeeld in een fitnessclub: is duidelijk aangegeven waar de groepslessenzaal is, kan men binnen kijken om zich een beeld te vormen, staat er vermeld of iemand zo binnen kan lopen of zich daarvoor eerst moet melden aan de balie? Hoe duidelijker, hoe groter de kans dat iemand gebruik gaat maken van de groepslessen. 

Nog een voorbeeld: je biedt wellnessfaciliteiten zoals een sauna aan. Hoe duidelijk is het voor de bezoeker of de sauna met of zonder badkleding betreden dient te worden? Onduidelijkheid kan in dit geval een drempel zijn om geen gebruik te maken van de faciliteiten omdat men niet weet wat te verwachten.

 

 

Beleving

Bijvoorbeeld in de fitnessclub: Leden komen met bepaalde doelstellingen naar het centrum. Ze willen afvallen, fitter worden, werken aan hun gezondheid of toewerken naar een bepaalde sportieve prestatie. Heeft iedereen die bij je binnen is het gevoel daarvoor op de juiste plaats te zijn? Straalt de club een gezonde lifestyle uit? Inspireert het interieur? Spelen kleuren, geuren en beelden in op het gevoel van je leden? Met het interieur kun je bereiken dat de klant zich thuis voelt en een prettige indruk overhoudt aan een bezoek aan de club. Maar ook dat hij steeds weer opnieuw wordt geïnspireerd om te blijven werken aan zijn gezondheidsdoelstellingen. Jouw club fungeert als bewegingscentrum, maar ook als informatiecentrum, als verkooppunt én ontmoetingsplaats, als plaats om ontspannen én geïnspireerd te raken. Bekijk jouw club eens door deze bril en kijk op welke punten je nog winst kunt halen uit het interieur.

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

RECENT POSTS

February 20, 2019

Please reload

ARCHIVE