top of page

Betrokken medewerkers = blije klanten = een gezonde organisatie

In een gezonde organisatie gaat het niet alleen om de klantbeleving maar vooral ook om de totaalbeleving van de medewerker. Vitale medewerkers die zich thuis voelen, elke dag het beste van zichzelf geven en bijdragen aan de gemeenschappelijke ambitie, zijn de sleutel tot succes. Voor de klanttevredenheid, voor het creëren van een duurzame relatie en op de langere termijn voor de reputatie van de organisatie. In dit artikel ga ik dieper in op hoe de optimale werkomgeving bijdraagt aan meer werkgeluk.


Interieurontwerp Ontmoetingsplek
Excent Tandtechniek Interieurontwerp

Talent gezocht

Veel branches kampen met personeelstekorten. Om nieuwe medewerkers aan te trekken moeten organisaties niet alleen kijken naar wat hun klanten willen, maar vooral kijken naar wat hun (potentiële) medewerkers willen en nodig hebben om succesvol te zijn. Creëer een gezonde en veilige omgeving waar mensen willen werken en succesvol kunnen zijn. Dat klinkt simpel, maar organisaties die erin slagen medewerkers te motiveren én de juiste dingen te laten doen, zijn schaars.


Meer dan een werkplek

Aandacht voor blije medewerkers levert veel op. Een visiueel aantrekkelijke werkomgeving leidt tot gelukkigere en gezondere medewerkers. Hierdoor wordt er minder stress ervaren, is er minder verzuim en ervaren medewerkers hun werkplek een stuk positiever. Een inspirerende werkplek spreekt tot de verbeelding van zowel medewerker als bezoeker. Het merk is terug te zien in het interieur, de inrichting werkt als een visitekaartje en er is gedacht aan voldoende groen, daglicht, beweging, fun en een prikkelende ontmoetingsplek.


In 4 stappen naar een werkomgeving die bijdraagt aan meer werkgeluk:

  1. Laat je merk terugzien in het interieur. Vaak hebben organisaties een mooie huisstijl met een goed logo. Het briefpapier, het visitekaartje en de website sluiten hier perfect op aan. Maar dan kom je binnen in het gebouw en vraag je je af of je wel op de juiste plek bent. Nergens is de naam of het logo zichtbaar. Zorg voor opvallende gevelbelettering. Maak duidelijke bewegwijzering in de kleuren en het lettertype van de huisstijl.

  2. Hoe wil jij jouw bezoekers ontvangen? Zorg voor een passende ontvangstruimte. Laat de ontvangstruimte, met de juiste kleuren en materialen aansluiten bij de identiteit van de organisatie. Maak van jouw interieur het visitekaartje voor de organisatie.

  3. Integreer groen en voldoende licht in de ruimte en creëer een gezonde werkomgeving. Het is bewezen dat planten of uitzicht op een groene omgeving en daglicht op de werkplek voor 15% meer productiviteit zorgt. Niet alleen worden de medewerkers productiever, het verminderd stress en negatieve gevoelens met 30 tot wel 60%. Spanning en angst verminderen met 37%. Boosheid en vijandigheid verminderen met 44% waardoor er beter geslapen wordt en vermoeidheid afneemt met 38%. Dit alles zorgt ook nog eens voor meer creativiteit op de werkvloer.

  4. Maak plaats voor een prikkelende ontmoetingsplek. Door deze positieve effecten van groen en daglicht in het interieur krijgen medewerkers meer zin in beweging en willen hun energie tijdens de pauze of na een drukker werkdag kwijt. Richt een plek in voor ontspanning, denk aan een tafeltennistafel, sport, spelletjes, tv, muziek, borrels, games of ontspanningsoefeningen. Bedenk welke vorm van ontspanning past bij de werknemers van jullie organisatie en leer elkaar nog beter kennen in een prikkelende ontmoetingsruimte.

Wil jij ook een gezonde organisatie met betrokken medewerkers en blije klanten?

Boek een gratis interieurcheck en ik kom graag langs met tips voor jouw interieur.

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page