WAT ZEGT HET INTERIEUR VAN EEN KANTOORPAND OVER EEN ORGANISATIE?
Onderzoek naar de invloed van de visuele vertaling van de identiteit in het interieur van het kantoorpand op de beleving van de organisatie.
Steeds meer organisaties kiezen ervoor om het interieur van het kantoorpand een weerspiegeling te laten zijn van het karakter van het bedrijf. Door middel van
onderzoeken is gebleken welke middelen organisaties inzetten als expressie van de
corporate identiteit, welke effecten organisaties ervaren en hoe mensen organisaties over vinden komen.
Uit de resultaten is gebleken dat organisaties zelf het idee hebben dat intern medewerkers zich onder andere beter kunnen identificeren met de organisatie, meer betrokkenheid en plezier tonen en er meer interactie plaatsvindt. Extern wordt de organisatie gezien als professioneel en geloofwaardig, als een organisatie met visie. Het toevoegen van de huisstijl in het interieur van het kantoorpand als visuele expressie van de identiteit is zeker van invloed op de beleving van de organisatie. Er kan gesteld worden dat wanneer het kantoorpand en de identiteit met elkaar overeen komen, de organisatie positiever beoordeeld wordt. Voor organisaties is het daarom aan te bevelen dat het kantoorinterieur aansluit bij de corporate identiteit. De sfeer die het interieur uitstraalt moet leiden tot het gewenste imago. Het is aan te bevelen een aangename werkplek te creëren voor medewerkers, te communiceren waar de organisatie voor staat en hoe het interieur daar een bijdrage aan levert. Medewerkers kunnen zich dan beter identificeren met de organisatie en worden zodoende betere ambassadeurs van de organisatie.
Een project waarbij de corporate identity op een geslaagde manier in het interieur is toegepast is bij Excent Tandtechniek te Voorburg. Later zijn ook andere Excent Laboratoria in Oegstgeest en Amsterdam succesvol omgetoverd naar de nieuwe identiteit. Zie portfolio!